VoltH2 verkrijgt vergunningen voor eerste grote groenewaterstoffabriek in de Benelux

Vlissingen (Nederland), 13 oktober 2021 – VoltH2 heeft zijn bouw- en omgevingsvergunning voor de eerste grote groenewaterstoffabriek in de Benelux op zak.

Met de bouw van de allereerste grote groene waterstoffabriek van de Benelux neemt het jonge bedrijf VoltH2 vliegende start. Door haar inplanting binnen North Sea Port wordt ze omringd door grote industriële bedrijven die in de toekomst waterstof kunnen afnemen. Maar even zo belangrijk is de nabijheid van een goed uitgebouwde hoogspannings- en gasinfrastructuur, én aanzienlijke hernieuwbare-energiefaciliteiten voor de levering van groene elektronen. De fabriek kan tot 3.500 ton (25 MW) groene waterstof per jaar produceren (schaalbaar tot 14.000 ton of 100 MW) en komt naast een verbindingspunt met directe toegang tot de toekomstige Europese waterstofbackbone.

VoltH2 verwacht binnenkort ook de vergunning voor een tweede groene waterstoffabriek in Terneuzen, die samen met Virya Energy zal worden ontwikkeld en bij de start eveneens een capaciteit zal hebben van 3.500 ton waterstof per jaar (schaalbaar tot 10.500 ton of 75 MW). Verder is VoltH2 ook actief bezig met de ontwikkeling van nieuwe sites in België, Frankrijk en Duitsland.

Het toonaangevende ingenieursbureau Sweco staat in voor het ontwerp van de eerste groenewaterstoffabrieken van het bedrijf. Ze zullen voorzien worden van specifieke opslagfaciliteiten voor waterstof. Door de strategische ligging aan de Westerschelde en binnen North Sea Port zal het eindproduct transporteerbaar zijn via de zee, waterwegen, het spoor en de weg.

Zowel North Sea Port als de provincie Zeeland hebben dit baanbrekende initiatief sterk gesteund. Beide zien de bouw van groene waterstofinfrastructuur immers als een cruciaal onderdeel van de toekomstige ontwikkeling van het havengebied.

Jo-Annes de Bat, gedeputeerde van de provincie Zeeland: "De projecten van VoltH2 voor twee waterstofelektrolysefabrieken in Vlissingen en Terneuzen zijn een mooi voorbeeld van hoe we met groene waterstof het voortouw willen nemen in de provincie Zeeland. Het is een geweldig initiatief dat aantoont hoe we duurzame industrie en duurzaam transport, in combinatie met het grote aanbod van duurzame elektriciteit in de provincie, op korte termijn een grote stap voorwaarts kunnen brengen."

(Einde persbericht)

André Jurres

Managing Director, VoltH2
Sybil Van Torre

Communications Manager, VoltH2

Get updates in your mailbox

By clicking "Subscribe" I confirm I have read and agree to the Privacy Policy.

About VoltH2

VoltH2 is committed to developing and operating green hydrogen plants in Europe. The company focuses exclusively on the large-scale production of green hydrogen. This hydrogen is intended for use by local industry and the transport sector.

The first two production facilities are currently being developed in Vlissingen and Terneuzen (the Netherlands). These plants are already licensed and are expected to be operational in 2026. Scalability has been taken into account in the design of both installations: in the initial phase, each installation will produce nearly 2 million kg (1,890 tonnes) of green hydrogen per year. In time, production will be expanded to grow along with the market for green hydrogen.

Since the spring of 2022, VoltH2 has been developing a third green hydrogen plant in Delfzijl (within Groningen Seaports). At the start-up, which is planned for the end of 2026, VoltH2 anticipates a production capacity of approximately 50 MW (3,800 tonnes).

At the beginning of 2023, VoltH2 announced the development of a German hydrogen plant in Wilhelmshaven, Germany's primary energy hub. Later that year, steps were taken for a second and third German site in the industrial-rich Ruhr region, specifically in Essen-Frillendorf and Gelsenkirchen.

With the six current locations in the Netherlands and Germany, VoltH2 has a portfolio with a potential production capacity of over 500 MW.

VoltH2 is a collaboration between Volt Energy (the company of founder André Jurres), Virya Energy and DIF Capital Partners.

Contact

VoltH2 Operating B.V. Groot Arsenaal Rijtuigweg 44 4611 EL Bergen op Zoom The Netherlands

info@volth2.com

www.volth2.com